Een simpele vraag over een lier op een Defender bracht Lundia’s René in contact met Bas van Driel van Bas4Cars. Dat leverde – naast een deskundig antwoord op de vraag – een woordenwaterval op waar de passie vanaf spatte. De passie van Bas begon met een baantje in een garage, waar hij de vloer mocht vegen. Daar groeide zijn liefde voor auto’s en met 17 jaar schafte hij zijn eerste Range Rover Classic aan. Inmiddels is Bas tot ver buiten de landsgrenzen een autoriteit op het gebied van Land Rover. “Alles kan, als er een wil is”, vindt hij. “Vanuit mijn passie maak ik nu autodromen waar voor mijn klanten én mezelf.”
Inspanning voor het beste resultaat
Zijn werkplaats, waar zijn waakzame hond Java je rustig tegemoetkomt, is een verademing. Hier geen hightech – op een enkele laptop na – maar gewoon dopsleutels. Geen dure showroom maar een blik op de auto’s in de werkplaats. Gele lijnen op de vloer geven aan waar je rond kunt kijken zonder de monteurs in de weg te lopen. “Wil je koffie?”, heet Bas ons hartelijk welkom. “Ik heb echt goede koffie. Je moet misschien even moeite doen om de juiste bonen te vinden en je apparaat in te stellen, maar die inspanning hoort erbij.” De koffie is inderdaad heerlijk, net als de verhalen over zijn passie voor Land Rover en de rallysport. “In de afgelopen jaren heb ik een schat aan kennis opgebouwd over Land Rovers en de Defender in het bijzonder”, vertelt hij. “Die kennis komt goed van pas in de rallysport. Vanuit de hele wereld komen opdrachten en soms redelijk absurde vragen. Zo vroeg Red Bull Motorsport me ooit om in twee weken tijd een rally pers-auto te preparen voor Dakar. In de juiste kleuren.”
Van Petrolhead tot Mr Green Fuel
Het zal geen verrassing zijn dat Bas en zijn team het klaarspeelde. Maar zijn passie gaat verder. Want hoewel het misschien lijkt of er benzine door zijn aderen stroomt, timmert hij volop aan de weg met eco-brandstof. “Een relatie uit de rallysport is enkele jaren geleden gestart om een brandstof te maken op basis van algen”, legt hij uit. “Volledig ecologisch en CO2-neutraal. Wat mij betreft een hoopvol alternatief voor de elektrische auto. Want ga maar na: zo’n elektrische auto bestaat voor meer dan de helft uit plastic – uit aardolie dus. Zo blijven we afhankelijk van fossiele brandstof. En wat dacht je van de schadelijke stoffen in de accu?” Helaas stond Nederland voorlopig niet op de planning voor de introductie van de eco-brandstof. Tot de initiatiefnemer Bas’ betoog hoorde. Lang verhaal kort: Bas mag de Nederlandse introductie verzorgen en is nu volop aan de slag om een eco- fuel-bedrijf op te starten. Dat zal ongetwijfeld nog veel stof doen opwaaien in de branche.
Gelukkig kan Bas rekenen op een warm thuisfront. “Samen met m’n partner geven we het bedrijf vorm. Ik krijg van haar alle ruimte om te doen waar ik goed in ben. En onze kinderen? Die zijn nu al helemaal gek van Land Rover!”