Ga eens langs bij Fleur Kotten, tipte Tanja Karreman ons toen we bij haar op bezoek waren voor een klantverhaal. Fleur is volgens haar een kunstenaar om in de gaten te houden. Als kunstadviseur heeft Tanja een goed oog voor creatieve talenten. Genoeg reden dus om Fleur op te zoeken in Amsterdam.
Kunstcarrière jong in zicht
Fleur Kotten (23) groeide op in Hoorn. Van jongs af aan was ze bezig met dingen creëren. “Ik was altijd gefascineerd door het menselijk vermogen dat je alles wat je bedenkt, in theorie ook zelf kunt maken.” Al in groep zes was ze bewust bezig met het idee om hiermee een carrière te maken. “Ik was er dus vroeg bij,” zegt Fleur lachend. “Vanaf dat moment begon ik met het opbouwen van mijn portfolio. Ik had een map met allerlei tekeningen; zo serieus was ik er mee bezig. De drang om dingen te maken heb ik eigenlijk altijd gehad.” Met haar einddoel helder voor ogen voelde de middelbare schooltijd als een vertraging.
Gelukkig kon ze daarna snel starten aan de Breitner Academie, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Mede dankzij de kleinschaligheid en persoonlijke aanpak van de opleiding voelde ze zich er meteen thuis. In 2022 rondde ze haar studie af in de richting ‘docent beeldende kunst en vormgeving’. Inmiddels werkt Fleur als kunstenaar, geeft ze parttime les in het vak ‘kunstgeschiedenis en tekenen’, en werkt ze parttime als assistent voor Merijn Bolink, een gevestigde kunstenaar van wie ze veel leert.
Passie delen
“Mijn opleiding bestaat uit drie onderdelen”, vertelt Fleur. “Een deel vrije kunst maken, een deel lesgeven en een deel kunsttheorie. Ik heb gekozen voor de combinatie van zelf kunst maken en lesgeven. Juist deze afwisseling vind ik prettig. Kunst maken is nogal een individuele activiteit, terwijl ik ook veel plezier beleef aan het delen van mijn passie. Ik zou het behoorlijk eenzaam vinden om de hele week alleen in mijn atelier te werken. Ik vind het leuk om ook voor de klas te staan en mijn enthousiasme te delen met de leerlingen.”
Poëtische stijl
In Fleurs kunstwerken van de laatste twee, drie jaar zie je vaak handvormen terug. “Dat is ontstaan omdat ik de mens wilde weergeven”, legt de kunstenaar uit. “Maar als je een mens schildert, gaat de aandacht vaak heel erg uit naar wie die persoon is, naar huidskleur, gender et cetera. En daar gaat mijn werk niet per se over. Daarom gebruik ik de hand als universele vorm om de aanwezigheid van de mens te laten zien. Dat geeft me ook meer vrijheid om te combineren met kleuren en andere vormen.” Haar huidige stijl is best poëtisch en gevoelig. Fleur: “Ik werk met hout, en door de houtnerf krijgt alles een zachtere gloed. Daarnaast maak ik vaak gebruik van de combinatie beeld en tekst. In het werkproces filter ik eerst mijn gedachten in tekst, bijvoorbeeld in de vorm van een gedicht, zin of woord. Vervolgens maak ik daar een beeld bij. Zo ontstaat een poëtische, associatieve stijl.”
Plannen en schetsen
Fleurs toekomstplannen zijn nog niet in beton gegoten. “Ik ben net afgestudeerd en nog zoekende naar de invulling van mijn werkleven. Momenteel bestaat mijn week voor 50% uit kunst maken en 50% lesgeven. Ik zou het wel fijn vinden als kunst maken een groter en serieuzer deel wordt. Daarbij hoort een groter atelier. Want de ruimte in mijn appartement is wat beperkt”, lacht ze. Dat brengt ons op de Lundia-kast in haar woning. We vragen Fleur er iets uit te lichten. Ze kiest een voorbeeld van schets tot creatie. “Meestal heb ik een klein boekje bij me om ideeën meteen uit te kunnen werken”, vertelt ze. “Maar deze keer kreeg ik een idee tijdens een yogales. De les eindigde met een diepe inademing, gevolgd door een uitademing. We bouwden spanning op en lieten die vervolgens los. Die dynamiek vond ik mooi. Ik had m’n boekje niet bij me dus maakte een snelle schets in mijn telefoon. Die heb ik thuis uitgewerkt in het schetsboek dat nu in de kast staat. Vervolgens heb ik die schetsen omgezet in de creatie die je links ziet.” Een mooi inkijkje in haar creatieve proces!